DatWistIkNiet

Wist jij het wel?

Dit wist ik niet over slapen

Slapen, iedereen doet het, sommige wat meer dan de ander. Wist jij bijvoorbeeld dat wij mensen gemiddeld 33% van ons leven spenderen aan slapen? Dit en nog meer feitjes over slapen lees je hieronder.

Een middagdutje helpt

Wij mensen hebben een biologische klok en dit klokje heeft een dip in de middag. Als je extreem slaperig bent gedurende de dag, dan kan een middagdutje wel eens van pas komen. Hierna zul jij je weer uitgerust voelen. Zorg ervoor dat dit dutje niet langer duurt dan 15-25 minuten, zodat je niet in een te diepe slaap valt. Anders ben je het hele effect kwijt en zul jij je nog vermoeider voelen dan ervoor. Een middagdutje kan alertheid verhogen, hersenen laten rusten en je stemming verbeteren. Bedenk wel een dutje is geen vervanging van je nachtelijke slaap rust.

Verloren slaap ben je kwijt

Heb je een keer slecht geslapen dan kun je natuurlijk de avond erna eerder naar bed gaan. Maar de verloren uren slaap van de nacht ervoor ben je kwijt. Heb je een week slecht geslapen dan kun je in het weekend gebruiken om uit te slapen. Hierdoor start jij fris en fruitig aan de nieuwe week.

Van slecht slapen word je dik

Slaap je slecht en merk je dat je meer trek krijgt? Te weinig slaap stimuleert namelijk je eetlust. Door te weinig slaap wordt de productie van leptine verlaagd en wordt de productie van grheline verhoogd. Dit zorgt ervoor dat je de volgende dag meer trek krijgt en je meer eet. 

Iedereen droomt

Denk je dat je nooit droomt? Dat is niet waar, iedereen droomt. Alleen sommige mensen onthouden hun dromen nooit. Wist je dat je na het wakker worden, binnen 5 minuten je 50% van de droom vergeet en na 10 minuten is dit 90%. Wil jij je dromen goed onthouden er bestaat een training voor.

Te weinig slaap is ongezond

Functioneer je overdag minder dan je gewend bent? Dan is er waarschijnlijk sprake van slaaptekort. Te weinig slapen is ongezond, mensen die te weinig slapen lopen een grote kans op hart-en vaatziekten, diabetes en depressie. Een gemiddelde volwassenen heeft tussen de 6 en 9 uur slaap per nacht nodig. Dit is afhankelijk per persoon. Teveel slaap is ook niet goed voor je. Hierdoor kun je ook slecht functioneren en slap voelen. Oftewel pak lekker die 8 uur slaap.

Vochtverlies

Wordt jij wel eens drijfnat wakker? Dit is niet gek. Tijdens het slapen geeft ons lichaam vocht af. Dat gebeurt via de ademhaling maar ook door transpiratie via de huid. Per nacht kan dit vochtverlies oplopen tot twee liter. Gelukkig wordt het merendeel hiervan via het matras afgevoerd.

Je groeit in je slaap

Wist je dat je in de ochtend een paar centimeter langer bent dan in de avond? Dat komt door je tussenwervelschijven. Deze schijven zitten in je wervelkolom tussen de wervels om schokken op te vangen. Maar hoe zit het nou precies? Terwijl je overdag zit en staat, komt er druk op wervelkolom de tussenwervels. Daardoor krimp je. Als je ligt te laten vermindert deze druk en krijgen de tussenwervels de kans om te rusten en uit te zetten. Zodoende ben je in de ochtend iets langer.

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2021 DatWistIkNiet

Thema door Anders Norén